نوآوری در کسب و کارهای خانوادگی

jan17-25-673404199 (1)

شرکت های خانوادگی معمولا به عنوان شرکت های نوآور در نظر گرفته نمیشوند. علاوه بر این، آنها شرکت هایی دارای ریسک گریز، سنتی و کساد به حساب می آیند.

با این وجود، بسیاری از کسب و کارهای خانوادگی در میان نوآورانه ترها در صنایع مربوط به خود هستند. به عنوان مثال می توان به دو شرکت چیپس هر (Herr’s Potato Chips) و کرایه ماشین (Rent- A- Car) اشاره کرد. تعداد بیشماری از کسب و کارهای خانوادگی وجود دارند که نوآوری قابل توجهی را به بازار تزریق میکنند. هدف از این تحقیق مقایسه شرکت های خانوادگی و غیر خانوادگی در زمینه خلق نوآوری است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که جواب این مقایسه ساده نیست.

نتایج تحقیق که در ژورنال مدیریت (Academy of Management Journal) منتشر شده است نشان میدهد که شرکت های خانوادگی سرمایه گذاری کمتری نسبت به شرکت های غیر خانوادگی ( عمومی و خصوصی) در زمینه نوآوری انجام میدهند. به طور متوسط شرکت های خانوادگی بودجه R&D کوچکتری در مقایسه با سازمان های دیگر در سطح یکسان دارند اما این مسئله به این معنی نیست که آنها نوآوری کمتری دارند. برعکس، این مطالعه به این نتیجه دست یافته است که شرکت های خانوادگی در فرآیند نوآوری بسیار کارآمدتر هستند. به عنوان مثال، برای هر دلار سرمایه گذاری در R&D، آنها خروجی نوآوری بیشتری دارند زمانی که تعداد پتنت ها، تعداد محصولات جدید و یا درآمد حاصل از محصولات جدید با شرکت های غیر خانوادگی مقایسه میشوند.

اما چرا باید اینگونه باشد؟ ما یک توضیح ارائه میدهیم:

خانواده های کارآفرین تمایل دارند که سرمایه و ثروت خود را در یک یا تعداد کمی شرکت سرمایه گذاری کنند- به عنوان مثال ثروت عظیم خانواده والتن (Walton Family) را در نظر بگیرید که در والمارت (Walmart) متمرکز شده است. این خانواده ها درباره سرمایه گذاری ها ی خود بسیار محتاط هستند و تمایل دارند از هرگونه اسراف دوری کنند. صاحبان شرکت های خانوادگی میتوانند از موقعیت قدرتمند سهامداری خود برای اطمینان از این مسئله که مدیران تنها در سرمایه گذاری های مطمئن و با ریسک پائین مشارکت میکنند استفاده کنند.

کم خرجی و صرفه جویی آنها در فرآیند  نوآوری نیز وارد شده است. برخلاف بسیاری از  سهامداران دیگر، صاحبان شرکت های خانوادگی این توانایی را دارند که از اختصاص بودجه در پروژه های مناسب و استفاده بهینه از منابع اطمینان حاصل کنند. به دلیل ارتباط طولانی مدت آنها با شرکت، صاحبان خانوادگی دانش بسیار عمیقی نسبت به صنعت، شرکت و سهامداران آن دارند. همچنین، آنها زمان قابل توجهی در سازمان و شرکت خود صرف میکنند و مرتبا با کارکنان، مشتریان و دیگر سهامدارن بازار در صنت مربوطه ارتباط برقرار میکنند. علاه بر این، شرکت های خانوادگی از فرهنگ ” Family- Like  ” و ارتباط نزدیک با شرکا، فراهم کنندگان و مشتریان، بهره میبرند که این ارتباط میتواند به گسترش عقاید نوآورانه، محصولات و فرآیند ها کمک کند.

همچنین این مطالعه نشان داد که اثر ” ورودی کم- خروجی زیاد” در شرکت های خانوادگی که اعضاء خانواده علاوه بر صاحبیت دارای نقش هدایت کنندگی نیز هستند بیشتر است. در چنین مواردی تضاد منافع کمتری بین صاحبان و مدیران وجود دارد. برای مثال، صاحبان خانوادگی و مدیران خانوادگی بر مبنای افق سرمایه گذاری و عطش ریسک معمولا با یکدیگر همراستا هستند و همکاری میکنند. یک مدیر عامل خانوادگی میتواند یک منبع ارزشمند باشد زیرا آنها در کسب و کار رشد کرده اند، روابط اجتماعی خو را برپایه روابط موجود در شرکت و کسب و کار توسعه داده اند، بنابراین با دینامیک صنعت و توزیع قدرت بین رقبا آشنایی بیشتری دارند.

البته این یافته در مورد تمامی مدیر عاملان خانوادگی صدق نمیکند. برخلاف  آنچه که انتظار داشتیم، نتایج نشان میدهد که شرکت های خانوادگی که توسط نسل های جدید خانواده اداره میشوند از شرکت های دیگر نوآورانه تر هستند، در حالی که شرکت های اداره شده توسط موسسان نوآوری کمتری دارند. به عبارت دیگر، موسسان سرمایه گذاری بیشتری در مسائل نوآورانه میکنند ولی خروجی نوآورانه کمتری دارند. بر اساس تئوری موجود در مورد کسب و کارهای خانوادگی، این توضیح وجود دارد که کسب و کارهای خانوادگی بعد از مدت زمان طولانی از سرمایه گذاری سود کسب میکنند و تحقق سودآوری توسط موسسان و اولین نسل های شروع کننده کسب و کار صورت نمیپذیرد. علاوه بر این، این مسئله را میتوان به این صورت توضیح داد که نسل های جدیدی که کسب و کارهای خانوادگی را اداره میکنند توانایی بهتری برای شناسایی و حذف ایده های بد دارند.

یافته های تحقیق نشان میدهد که کسب و کارهای خانوادگی بر خلاف ریسک گریزی موجود نسبت به میزان سرمایه گذاری، میتوانند از نقاط قوت خود در راستای تقویت نوآوری خود استفاده کنند:

  1. آنها صاحبانی متعد و آگاه هستند

صاحبان خانوادگی کسب و کارها تاثیر مثبتی بر نوآوری شرکت دارند هنگامی که به طور فعال در پروسه نوآوری شرکت میکنند. آنها میتوانند با تکیه بر شبکه های ارتباطات شخصی خود و اشتراک اطلاعات مربوط به صنعت با کارمندانی که مدت طولانی است با آنها کار کرده اند، از فرآیند نوآوری حمایت کنند. آنها همچنین میتوانند با تخصیص بودجه برای پروژ های نوآورانه که نیاز به مدت زمان زیادی برای به نتیجه رسیدن دارند نوآوری در کسب و کار را سرعت بخشند.

به منظور هدایت موثرتر فرآیند های نوآوری، صاحبان خانوادگی نیاز دارند که از آنچه که در سازمان خود اتفاق می افتد آگاه باشند. آنها نیاز دارند تا اطلاعات بیشتری در مورد گسترش و توسعه فناوی و نیاز مشتریان به دست آورند. یکی از نمونه های صاحبان متعهد و آگاه کسب وکارهای خانوادگی سیمون بگل (Simon Bagel- Trah) رئیس هیئت مدیره شرکت هنکل (Henkel) میباشد که شرکتی چند نسل است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار تعدادی از ۱۵۰ صاحب خانودگی آن میباشد. براساس مصاحبه های مختلف انجام شده توسط رسانه های آلمانی با این شخص، مشخص شده است که بگل علایق و نظرات خانواده را جمع میکند و آنها را به صورت مرتب با نمایندگان شرکت مورد بحث قرار میدهد.

  1. از فرهنگ خانوادگی کسب و کار در راستای تقویت کارکنان استفاده میکنند.

یکی از نمونه های کسب و کارهای خانوادگی که بر پایه اعتماد و فرهنگ خانوادگی بنا شده است و فرآیند فناوری را سرعت میبخشد شرکت تولیدی دبلیو ال و همکاران (W. L Gore and Associates) است. این شرکت یک روز در هفته را به گردهمایی کارکنان  جهت تبادل نظر، بیان ایده هاای جدید به منظور توسعه محصولات اختصاص میدهد و تلاش میکند که محیطی آزاد، خلاق و سازنده جهت تبادل نظر در سازمان فراهم کند. یکی از خطوط اصلی این شرکت به این صورت است:

” اگر شما امروز اشتباهی مرتکب نشده اید، این به این معنی است که شما تلاش لازم و کافی برای فکر کردن خارج از جعبه خود نکرده اید.”. آنها همچنین اطمینان حاصل میکنند که ایده ها آزادانه و بدون ترس و با گذر از هرگونه سطوح ارثی مطرح میشوند.

این مطالعه نشان داد که تعدادی از شرکت های خانوادگی ارتباط بین مدیرعامل و کارکنان را آسانتر میکنند. در حالی که، تعدادی دیگر از شرکت های خانوادگی نوآور به طور معمول و رسمی برنامه هایی را به عنوان ” تبادل نظر” با مدیرعامل برگزار میکنند، و تعدادی در مراسمی مانند سالگردها و سمینارها با حضور صاحبان کسب و کار و کارکنان سرمایه گذاری میکنند.

مدیرعامل شرکت خانوادگی که کارکنان خود را قدرتمندتر میکنند همواره در تماس با کارکنان خود هستند، نه فقط به صورت الکترونیکی بلکه به صورت ملاقات های حضوری. بسیاری از مدیرعاملان این شرکت ها که ما با آنها صحبت کردیم از قدم زدن در ساختمان شرکت خود لذت میبرند و همواره در تلاش هستند تا نظرات و ایده های خود را با کارکنان در میان بگذارند.

  1. ارتباطات خارجی خود را بر مبنای اعتماد گسترش میدهند.

تحقیق نشان داده است که برای توسعه ایده های نوآورانه و قابل اجرا، چینش یک سازمان و یا شرکت با استفاده از تعداد کمی از منابع قابل اعتماد میتواند روش موثرتری باشد. در این راستا زمانی که به دنبال مدل جدید کسب و کار بودیم، با یک شرکت خانوادگی روبرو شدیم که گروه های مختلف از دوستان خود در سازمان ها، مدیران داخلی و خارجی، سیاستمداران، اساتید دانشگاه و سایر مدیران و صاحبان کسب و کارهای خانوادگی را منظور تبادل نظر به شرکت خود دعوت میکنند.

صاحبان یک کسب و کار خانوادگی سوئیسی هر ساله یک رقابت نوآرانه در بین فراهم کنندگان خود فراهم میکند. برنده که در واقع فراهم کننده ای است که بهترین نظرات جهت توسعه کسب و کار و محصولات را ارائه داده است مورد تقدیر واقع میشود و برای صرف ناهار به همراه تیم مدیریتی شرکت دعوت میشود. مزایایی که برای هر دو طرف ایجاد میشود بسیار قابل توجه است – شرکت ایده های ارزشمند دریافت میکند و فراهم کننده شهرت به دست می آورد.

منبع: HBR

مترجم: رویا صالح زاده

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *