استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند چیست؟

در ماه جولای ۲۰۰۷ در کلرادو ایالات متحده فردی به نام اندرو هاید رویدادی را با حضور ۷۰ نفر علاقه مند کارآفرینی در ۵۴ ساعت برگزار کرد. این مدل وی در مدت کوتاهی به سایر شهرهای ایالات متحده و حتی سایر کشورها رسید، به‌طوری که تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۸۰ رویداد مختلف در ایالات متحده، آلمان، کانادا، انگلیس برگزار گردید. امروزه آمارها نشان می دهد تا ماه جولای ۲۰۱۵ این برنامه ها در ۱۳۵ کشور دنیا و نزدیک به ۵۰۰ شهر برگزار شده و توانسته است شبکه ای دویست و ده هزار نفری از علاقه مندان به استارت آپ را حول خود جمع کند. در کشور ایران نیز این رویداد ها از سال ۹۱ آغاز شده اند و روزبه روز بر مشتاقان به آن افزوده می شود.

استارت آپ ویکند

استارت آپ ویکند یک رویداد کارآفرینی با رویکرد آموزش و تجربه است که در سراسر دنیا برگزار می‎گردد. استارت آپ ویکند عموما در ۳ روز انتهای هفته (در ایران از چهارشنبه تا جمعه) برگزار می‎شود.

شرکت کنندگان در این برنامه اغلب افراد ایده‎پرداز و علاقه‎مند به کارآفرینی هستند. علاوه بر این افراد معمولا حضور طیف دیگری از افراد در این قبیل برنامه‎ها پررنگ است از جمله: شامل برنامه نویسان رایانه‎ای که یا خود ایده‎ای دارند و یا حتما می‎توانند در تحقق ایده سایر استارت آپ ها کمک بسزایی کنند، مدیران تجاری کسانی که به بررسی و شناخت ایده ها و طرح های استارت آپ ها برای سرمایه گذاری های بعدی برنامه ریزی می کنند، بازاریاب ها یا همان کسانی که تقریبا هر تیم استارت آپی به یکی از آنها نیاز دارد و … . این رویداد معمولا طی ۵۴ ساعت برگزار می شود و در آن هر تیم ایده خود را مطرح کرده و تیم خود را تکمیل می کند، سپس در مدت برگزاری رویداد سعی  می کند تا ایده خود را به بهترین شکل اجرا کند و نظر سرمایه گذاران را جذب نماید.

در حقیقت استارت آپ ویکند مکان و فرصتی است برای اینکه ایده پردازان بتوانند تیم خوبی را برای اجرای ایده خود تشکیل دهند و به همراه شرکای تازه خود اولین تجربه از کارآفرینی نوآورانه را در یک فضای کم حاشیه و بدون ریسک تجربه کنند. شاید یکی از مهمترین دستاوردهای چنین برنامه هایی علاوه بر شکل گیری و اجرای ایده های متنوع، تشکیل تیم های کاری خوب است که گه گاه دیده شده است پس از مدت نسبتا طولانی همان تیم، علی رغم شکست در استارت آپ ویکند، دست به اجرای ایده ای جدید زده و موفق نیز شده است.

روند برگزاری استارت آپ ویکند

در ابتدای روز اول این رویداد، یک مراسم افتتاحیه مختصر برگزار می‎شود و عموما چند نفر از افراد مختلف و موفق استارت آپی سخنرانی می کنند. سپس به هر یک از شرکت کنندگان  فرصت کوتاهی در حدود یک دقیقه داده می شود تا با رفتن بر روی سن به توضیح و تشریح ایده نوآورانه خود بپردازد. البته برخی موارد بعضی از افراد بدون ایده ای خاص فرصت را غنیمت شمرده و به سایرین اعلام می کنند که برای شروع یک کسب و کار جدید به دنبال یک تیم خوب هستند تا بعد از تشکیل تیم به دنبال یافتن ایده باشند. بعد از اتمام این بخش نیز تیم‎ ها تشکیل می شود و تیم ها شروع به محقق کردن ایده های خود می پردازند.

در روز دوم این رویداد، فضای کاری رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد. ضمن اینکه تیم ها با تمرکز بیشتری سعی در اجرایی کردن ایده خود دارد، بخشی از تیم سعی می کند که مدل تجاری ایده را طراحی کرده و با مراجعه و صحبت رودررو با مشتریان بالقوه، نقاط ضعف و قوت آن را بسنجد. قسمتی دیگر از تیم نیز سعی می کند تا یک نمونه اولیه از محصول یا کالا را ساخته و برای برخی از مشتریان عرضه کند تا بتوانند در مدت باقی مانده ایرادات آن را رفع کنند. در برخی از رویداد ها تعدادی از مشاوران در بخش های از محل برگزاری مستقر شده اند و هر تیم فرصت محدودی برای مراجعه و استفاده از نظر آنان دارد.

در روز انتهایی، تیم ها در آغاز روز علی رغم خستگی زیاد مشغول جمع بندی کار خود هستند تا بتوانند با یک ارائه خوب به هیات داوران به عنوان یکی از تیم های منتخب جوایز را از آن خود کنند و بتوانند نظر برخی از سرمایه گذاران را نیز جذب کنند.

دانش بنیان 24